Na co bychom se měli zaměřit ?
-
Soustředění
Co je pro školu velmi důležité, je soustředění. Alespoň chvíli by se dítě mělo umět soustředit
na jednu věc i v rušném nebo hlučném prostředí. -
Vpravo, vlevo
Kde je vpravo a kde vlevo – tohle je velmi dobré už spolehlivě ovládat. Jistou nesrovnalostí
může být také to, když si dítě plete bříška písmen „d“ a „b“, což může naznačovat nějakou
z poruch učení, ale v předškolním věku je na diagnózy ještě brzy. -
Motorika: Umět nakreslit kruh, čtverec, navlékat korálky
Z jemné motoriky, kterou by dítě mělo ovládat, lze vyjmenovat nakreslení kruhu, čtverce,
rovné čáry a vlnovky. Z těch jemnějších prací je fajn, když dítě umí navlékat korálky nebo
drobné tvary lepit na papír a pracovat s prostorovou představivostí. -
Správný úchop tužky
Na to dbají už učitelky ve školce, ale doma na to taky dohlédněte. Je dobré už mít osvojený
správný úchop tužky, nejlépe se učit na trojbokých pastelkách a tužkách, protože odchylky se
pak už v první třídě, ne-li déle, jen velmi špatně odstraňují a přeučují. -
Dovednosti pohybové!
Aneb, aby nám to na tělocviku šlo! Výskok, skok přes švihadlo, hod, běh, stoj na jedné noze..
však to znáte. Mrštnost a hbitost se cení. -
„Dobrý den, děkuji, prosím, na shledanou“
Základní pravidla slušného chování by měla být už v malíčku. Chápeme stydlivost, ale sem
tam je dobré ji překonat a naučit se, že za tato slůvka vám rozhodně nikde nikdo hlavu
neutrhne. -
Pamatovat si viděné
Pexesa nejlépe rozvíjí tuto schopnost. Něco vidíme, pak se to schová a my si pamatujeme, kde
to bylo. Rozvíjení tohoto typu paměti a orientace je tou nejlepší předškolní přípravou. -
Pamatovat si slyšené
Stejně tak je dobré, když dítě umí vyprávět něco, co právě slyšelo. Pohádku, informaci.
Schopnost pamatovat si a potom interpretovat a vlastními slovy vyprávět slyšené je velmi
důležitá pro školní zralost. -
Umýt, učesat a obléct!
Tak tohle by mělo dítě zvládat samo: Alespoň to nějaké té svému věku přiměřené míry. Účes
nebude dokonalý, boty se možná ještě za chvíli rozvážou, ale samostatné umytí a obsloužení
se na wc je samozřejmostí. -
Kde bydlím a jak se tam dostanu?
Mít základní povědomí o tom, kde žiju, co je okolo mého bydliště a jakým způsobem se tam
dostanu, patří také k důležitým vědomostem. A také, co dělat, když se ztratím, za kým jít,
komu zavolat a jak si bezpečně pomoci. -
Časová orientace
Děti by už měly v předškolním věku mít i časovou orientaci v pojmech „dnes“, „zítra“,
„včera“. A také jak se střídají roční období a čím se každé vyznačuje a v jakém ročním období
se zrovna nacházíme, jaké bude následovat apod.. -
Znát barvy!
Tohle se děti učí celou školku. Znát barvy už asi umíte, takže bez obav můžete ke školnímu
zápisu. -
Předčíselné představy
Alespoň v hrubých základech by dítě mělo umět počítat alespoň do deseti a umět rozeznávat
rozdíly mezi větším a malým množstvím. Víc se s tím trápit nemusíte. Přesněji to už naučí
matematika. -
Psaní písmen
S velkou pýchou se děti u zápisu mohou podepsat. Ještě to s písmeny není tak horké, ale znát
alespoň některá, a zejména ta, ze kterých se skládá moje jméno – to proč ne, že? Někdy
k tomu vedou děti už učitelky v mateřské škole a dá se tu již lehce poznat, kde třeba díky
zrcadlovému otáčení písmen, mohou být v budoucnu problémy.
Vzhledem k aktuální situaci nabízí nakladatelství NOVÁ ŠKOLA možnost bezplatného přístupu k interaktivní pracovní učebnici Zápis je tu až do 30. 4. 2021 – spustíte ji snadno zde. Publikace obsahuje základ, který by měl znát každý předškolák, a je pomocníkem v přípravě na blížící se zápis do 1. ročníku ZŠ. Aktuální informace o řadě pracovních učebnic z nakladatelství NOVÁ ŠKOLA pro MŠ jsou k dispozici na webu Předškolák.